Ervaring


Hoeveel XP krijg een speler?
Hoe beloon je iemand en wat moet er beloond worden.
Ik ben al een tijdje bezig om een systeem te maken voor XP verdeling, en daarbij heb ik veel verschillende systemen de revue laten passeren, en een aantal systemen uitgeprobeerd.
Er zijn verschillende aspecten die meespelen en dit leverde heel diverse gereedschappen op.

De belangrijkste beslissing die ik voor mijzelf gemaakt heb was of ik spelers individueel of als groep wil belonen. Het belonen van de groep geeft een heel overzichtelijk systeem. Iedereen heeft namelijk evenveel XP. Eventueel ontvangt iedereen dan een vast aantal xp per sessie, zodat je na 2 keer spelen level 2 bent en na 5 keer spelen level 3. Iedereen heeft dan het zelfde level, alles duidelijk en alle klar. Het nadeel hiervan is ook duidelijk. Het maakt dan niet meer uit hoeveel energie je in het project stopt, je word evenredig beloond en krijgt net zoveel als iemand die er wel veel tijd aan besteed. Deze manier van beloning vind ik oneerlijk, en heb ik afgeschreven. Meer diversiteit is belangrijk.

Beloningen werden vroeger anders geregeld dan tegenwoordig. Volgens de ouderwetse aanpak word een speler word beloond op basis van een groot aantal factoren. Bijvoorbeeld of hij het avontuur overleeft heeft, hoe zijn regelkennis is, de mate van zijn roleplaykunsten. Maar ook bijvoorbeeld hoe vaak een speler een character specifieke proficiency toe heeft gepast, hoeveel goud er buit is gemaakt en hoe waardevol de schatten zijn die men gehouden heeft. Dit was in de regel een flinke optel som, en had heel veel administratie nodig als DM. Characters kregen totaal verschillende beloningen van niets tot heul veul. Het lastige van dit systeem was de vele factoren en dat er alleen beloond werd op basis van wat er tijdens de sessie gebeurde. Het voordeel is dat spelers meer verantwoordelijkheden voelen voor de ervaring die zij hebben.
In de versies daarna kwamen aspecten zoals het belonen van verhaal doelen, van inventiefheid en beloningen voor het ontlopen van monsters. D&D werd vrijer, en de beloning van spelers was daar een voorbeeld van. Boarhunting het bos voor xp werd afgekeurd, het ontlopen van een draak kon ineens veel xp opleveren. Vergeleken tussen de eerste en tweede editie was hier een groot verschil in ontstaan. Experience word beloond voor de bijdrage die de speler levert aan het verhaal.

Ik heb goed nagedacht over hoe ik wil belonen en het is een levend proces. Het lijkt me ook handig om jullie, de spelers, op de hoogte te stellen hoe XP verdeeld worden. Morgen lees je hier meer over op dit log.

0 Comments:

Post a Comment




 

Copyright 2006| Blogger Templates by Campaign Logboek Closed modified and converted to Blogger Beta by Blogcrowds.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.